Predvolebná samochvála

Na internetovej stránke MPSVR SR sa objavil v poradí už druhý článok na tému, ako Európska komisia ocenila prácu rezortu práce, sociálnych vecí a rodiny pri odhaľovaní korupcie či samochvály o „získaní stratenej dôvery EK“. Verejnosť si musela vypočuť veľa nepravdy o podozreniach zo spáchania trestného činu zneužívania prostriedkov štrukturálnych fondov a korupcie, ku ktorým malo dôjsť počas môjho pôsobenia ako ministerky práce, sociálnych vecí a rodiny. Tieto podozrenia sa nepreukázali ako pravdivé, mnohé vyšetrovania boli už zastavené z dôvodu, že sa nenašli žiadne pochybenia zneužitia prostriedkov ES. Aká je politická kultúra súčasného vedenia rezortu práce, keď dokáže verejnosti a aj pred Európskou komisiou tvrdiť, bez preukázania dôkazov, že pri udeľovaní novo-vybraných projektov bola protekcia.

Pozastavenie platieb, o ktorom píše ministerstvo na svojej internetovej stránke bolo prijaté na základe toho, že samotné ministerstvo nebolo schopné prijať opatrenia ako reakciu na závery zo Správy zo systémového auditu vypracovanej v marci roku 2011, teda v čase pod súčasným politickým vedením rezortu ale zvolilo si cestu upratovania. Ja si dovoľujem konštatovať, že sa upratovalo bezhlavo a že radoví zamestnanci podľa pokynov svojich nadriadených rušili všetky výdavky prijímateľov. Zaradom sa neuznávali výsledky verejného obstarávania vykonávaného prijímateľmi (Pozn. verejné obstarávania prijímateľom vykonávali odborne spôsobilé osoby na verejné obstarávanie, ktoré poverenie na výkon verejného obstarávania získali na základe úspešného vykonania skúšok na Úrade pre verejné obstarávanie a na ministerstve vykonávali kontroly verejného obstarávania osoby bez takéhoto oprávnenia.), ministerstvo neuplatňovalo závery z COCOF-u 07/0037/02 – Usmernenie pre určenie finančných opráv, ktoré je potrebné uplatňovať na výdavky spolufinancované zo štrukturálnych fondov alebo Kohézneho fondu pri nedodržaní pravidiel verejného obstarávania. Podľa tohto usmernenia sú chyby, ktorých sa dopúšťajú verejní obstarávatelia a obstarávatelia sankcionované finančnými opravami v závislosti od závažnosti zistenia porušenia pravidiel verejného obstarávania. To znamená, že ak aj rezort našiel chyby mal percentuálne krátiť výšku oprávnených výdavkov a nie rušiť celý výdavok prijímateľa. Príkladov chýb, ktorých sa pri účelovom upratovaní dopustilo Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny je oveľa viac.Výsledkom toho budú súdne konania, ktoré nám ako daňovým poplatníkom odčerpajú nemalé zdroje zo štátneho rozpočtu.

Na základe udalosti z posledných dní, kedy sa prijímatelia žiadajúci mimosúdne vyrovnanie vo veci pozastavenia resp. neuznávania výdavkov v projektoch dozvedeli z tlačovej besedy štátnej tajomníčky pani Nicholsonovej, že žiadne stretnutia k mimosúdnemu vyrovnaniu nebudú môžeme v najbližšom období očakávať, že títo prijímatelia sa obrátia s danou vecou na súd. A to nás ako daňových poplatníkov bude stáť oveľa viac. Tento prístup pani Nicholsonovej je prejavom jej nevedomosti, nezodpovedného prístupu a nezáujmu o riešenie zamestnanosti a zamestnateľnosti našich občanov. Kým na jednej strane škrtajú všetky výdavky, ktoré im prídu na zúčtovanie, na druhej strany si pripravujú narýchlo miliónové projekty pre svojich vopred vybratých klientov, dokonca minister Mihál vyvinul úsilie odobriť vo vláde SR nezmyselné a predražené projekty neprinášajúce žiadne nové pracovné príležitosti. Po tomto neúspešnom kroku a skutočnosti, že za uplynulé obdobie 18 tich mesiacov nebol schopný dať pripraviť nové výzvy znamenajúce pomoc nezamestnaným, ba ani len výzvu, ktorá mala pomôcť 3 tisícom prepúšťaných železničiarov. Po takmer dvoch rokoch neustáleho obviňovania predchádzajúceho vedenia rezortu práce sociálnych vecí a rodiny, ktoré pomocou čerpania fondov vytvorilo a podporilo udržanie viac ako 8OO tis. pracovných miest, čím dosiahlo najnižšiu mieru evidovanej nezamestnanosti 7,36 % za posledných 18 rokov, sa pani Nicholsonová a pán Mihál pri svojom nič nerobení , ohováraní a dehonestovaní Slovenska môžu pochváliť armádou 400 tis. nezamestnaných t.j. 15 % mierou celkovej nezamestnanosti..

Z ich pohľadu bolo najjednoduchšie ako sa dostať k už zazmluvneným finančným prostriedkom použiť to najkrajnejšie riešenie – jednostranné odstúpenie od zmluvy a takto získané voľné zdroje z Operačného programu Zamestnanosť a sociálna inklúzia. použiť na svoje vlastné neúčelné a nezmyselné aktivity, ktoré sa pán minister Mihál rozhodol pripraviť ako kšeft pre vyvolených a to aj napriek tomu, že mu tieto projekty neboli odsúhlasené vládou SR v rámci materiálu „Návrh projektov na podporu zvyšovania zamestnanosti“.

Za nehorázne hospodárenie považujeme pripravovaný projekt na vypracovanie vzdelávacieho programu zamestnancov pracujúcich v službách starostlivosti a ostatných oblastiach sociálnej inklúzie a pilotné vyškolenie 30 zamestnancov, ktorý bude stáť 795 tisíc Eur. Na jedného vyškoleného zamestnanca to predstavuje čiastku 26 500,- Eur.

Súčasné politické vedenie MPSVR SR má viditeľne dvojaký meter pri uplatňovaní zákona o verejnom obstarávaní. Kým na jednej strany likvidujú prijímateľov pre nedostatky vo verejnom obstarávaní, ktoré okrem iného vykonávali odborne nespôsobilé osoby, na strane druhej ignorujú a vedome obchádzajú celý zákon o verejnom obstarávaní. Príkladom toho je projekt komunitných centier, kde výber partnerov, ktorí budú realizovať projekt v hodnote 25 mil. Eur sa uskutočnil mimo ustanovení zákona o verejnom obstarávaní. Ďalším takýmto projektom je Národný projekt Sociálna ekonomika, ktorý má realizovať zahraničná spoločnosť vybratá tiež bez verejného obstarávania, či projekt na opatrovateľskú službu v hodnote 49 300 tis. Eur – čo predstavuje takmer 1,5 miliardy bývalých slovenských korún.

Kým súčasné politické vedenie rezortu práce, sociálnych vecí a rodiny a najmä štátna tajomníčka Nicholsonova všemožne snažia diskreditovať a osočovať moju osobu, priamo pod jej očami na úradoch práce, sociálnych vecí a rodiny dochádza k zneužívaniu § 50j na zamestnanosť pri protipovodňových opatreniach nakoľko, zamestnancom v obciach úrady práce preplácajú mzdy aj za mesiace, v ktorých práca, na ktorú boli prijatí do pracovného pomeru nevykonávala.

Osobitne rozoberiem projekt za 49 983 mil. eur t.j. za jeden a pol miliardy bývalých Slovenských korún , s ktorým nesúhlasil ani ZMOS a ktorý sa bytostne bude dotýkať občanov odkázaných na poskytovanie opatrovateľskú službu a obcí, ktoré by ju mali svojim občanom poskytovať. Opäť obrovský kšeft pre vyvolených.

Tento príspevok je v Európsky sociálny fond. Urobte záložku z permalink-u.

Jedna odpoveď k Predvolebná samochvála

  1. Obycajna dedina hovorí:

    Vazena pani poslankyna,
    to, co tu citam, ma vobec neprekvapuje. Pre svoju obec sme chceli pripravit projekt. Nikdy predtym sme to nerobili a rozhodli sme sa, ze to skusime. Projekt sme si vypracovali s pomocou kamaratov z okolitych dedin, ktore uz pomoc z fondov v minulosti dostali. Hoci sme boli na Vas nahnevani (nemozete sa na nas za to hnevat, pretoze ta byrokracia a doplnovanie chybajucich priloh bolo otrasne), nakoniec nam velmi pomohli prave zamestnanci Fondu, ktori nam trpezlivo vysvetlovali, ake su nase povinnosti, kde sa co dozvieme. Vieme, ze sme boli otravni, ked sme trikrat denne volali kvoli tej sitej veci, ale i ked sme to mali v tych priruckach, neboli sme si isti. Po volbach sa to cele zmenilo. Nemysleli sme, ze prave take projekty, ake mala nasa dedina budu povazovane za “smeracke”. My sme totiz v dedine vsetci angazovani v clenskej zakladni SDKU-DS, preto sme sa aj schuti zasmiali, ked nam nove vedenie FSR odkazalo ustami nejakeho noveho projhektoveho manazera na FSR, ze sme “smeraci”. Smiech nas ale presiel hned zakratko. Pisomne nam nedavali ziadne vyjadrenia a nekomunikovali. Zato osobne a telefonicky sa nam vyhrazali, ze s nami budu problemy a ze od zaciatku mali nas projekt zrusit. Povedali sme im, ze zruste, len na za nos nevodte! Nezrusili a za nos nas vodili. Zacali sa nam vyhrazat, ze nas zrusia, ze budu medializovat starostu, poslancov. V susednej dedine mali ten isty problem s Havernikovou, ktora pracovala pre FSR. A sokom najvacsim bolo, ked nam zamestnanci FSR ponukali svoje sluzby fiancnych manazerov pri zuctovani zalohovych platieb. Taketo ponuky sme odmietli. Za to sa nam pomstili tak, ze nam poslali zalohovu platbu o niekolkomesiacov neskor. V nasom pripade skoro o rok a potom uz ziadna platba neprisla. Obec je financne zruinovana, nema na vyplaty, lebo si musela napoziciavat na uhradu nakladov, spojenych s projektom. Ak by nam projek zrusili hned, Pan Boh zaplat. Oni asi vedome cakali, kym to vsetko zaplatime z vlastneho a potom nam poslali likvidacny ortiel, ze nam nic nezaplatia. Najviac si to odskakala obec a keby nama nezalezalo na cielovej skupine, odskacu si to oni, lebo by nedostali vyplaty. Aj my sme uz vec odovdali pravnikom a budeme tvrdo a dosledne vyzadovat, aby bolo podane trestne oznamenie proti konkretnej osobe a aby sa dosledne vysetrilo! Pretoze ta sa pred viacerymi svedkami vyjadrila, ze nas projekt chce zrusit a neskor nas preukazatelne poskodila svojim protizakonnym konanim.
    Verime, ze sa na Fonde opat zamestnaju profesionali a nie servilna skupinka ludi, ktora namiesto toho, aby nam pomahala, snazi sa nas znicit, lebo asi nemame ich politicke tricko. Pardon za vyraz, ale toto nam ani smeraci nerobili napriek tomu, ze sa pravica a lavica zrovna nemusi…..

Komentáre podliehajú schvaľovaniu. Urážlivé a vulgárne komentáre schvaľované nebudú

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>